Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Opdrachtgever
/nl/people/am-pharma
Opdrachtgever
/nl/people/asr-nederland
Opdrachtgever
/nl/people/achmea-investment-management
Opdrachtgever
/nl/people/agendia
Opdrachtgever
Aglaia BioMedical Ventures
/nl/people/aglaia-biomedical-ventures
Opdrachtgever
/nl/people/alteri-investors
Case

Amundi is de grootste vermogensbeheerder van Europa, begin 2010 ontstaan uit de samenvoeging van de vermogensbeheeractiviteiten van Crédit Agricole en Société Générale. SPJ ondersteunde Amundi in de periode 2010-2015 bij de communicatie in de Nederlandse markt.

 

Onze rol was het versterken van het profiel van Amundi onder Nederlandse particuliere en institutionele beleggers. We adviseerden de onderneming over kansen in de Nederlandse markt, onderhielden contacten met de toonaangevende journalisten, organiseerden persbijeenkomsten en interviews en distribueerden namens Amundi persberichten, white papers en onderzoeksrapporten.

 

SPJ werkte in deze opdracht nauw samen met het Belgische communicatiebureau Cantilis, dat de ondersteuning verzorgde voor de Belgische en Luxemburgse markten. Samen zijn we erin geslaagd het aanvankelijk onbekende Amundi te profileren als een van de leidende vermogensbeheerders in de wereld.

/nl/people/amundi
Opdrachtgever
/nl/people/aperam
Case

In 2006 lanceerde Mittal Steel een openbaar bod op Arcelor om samen ArcelorMittal te vormen, de leidende staalonderneming in de wereld. De voorgestelde transactie leidde tot een ongeëvenaard harde verdedigingsstrategie van Arcelor, waaronder sterke politieke druk. 

 

De rol van SPJ was om steun te verwerven onder Nederlandse media voor Mittal Steel. SPJ maakte daarbij deel uit van een internationaal mediateam onder leiding van Maitland in Londen en Image 7 in Frankrijk. Het belangrijkste element van de mediastrategie in deze complexe internationale transactie was met zoveel mogelijk media op dagelijkse basis contact te houden en direct te reageren op elk negatief bericht.

 

Gedurende zeven maanden hadden de leden van het internationale mediateam dagelijks contact en hielden ze de onderneming op de hoogte van de ontwikkelingen door middel van dagelijkse mediaoverzichten. SPJ richtte zich op de uitvoer van de mediastrategie in Nederland door journalisten te overtuigen van het strategische belang van de transactie onder meer in interviews en persconferenties met het topmanagement van Mittal.

 

De intensiteit van het mediaprogramma rondom de voorgenomen overname van Arcelor door Mittal was een van de belangrijkste factoren in de succesvolle afronding van de transactie. Die strategie heeft ertoe geleid dat de aanvankelijke scepsis omsloeg in brede steun voor het bod van Mittal Steel. 

/nl/people/arcelormittal
Opdrachtgever
/nl/people/arcona-capital
Opdrachtgever
BBB Therapeutics
/nl/people/bbb-therapeutics
Opdrachtgever
/nl/people/bigbank
Opdrachtgever
Brabantse Ontwikkelings Maatschappij
/nl/people/brabantse-ontwikkelings-maatschappij
Opdrachtgever
Campofrio Food Group
/nl/people/campofrio-food-group
Opdrachtgever
Ceramic Fuel Cells
/nl/people/ceramic-fuel-cells
Opdrachtgever
/nl/people/climex
Opdrachtgever
Cristal Therapeutics
/nl/people/cristal-therapeutics
Opdrachtgever
/nl/people/cryo-save
Opdrachtgever
/nl/people/dockwise
Opdrachtgever
/nl/people/dynamic-credit
Opdrachtgever
/nl/people/eminence-capital
Opdrachtgever
/nl/people/forbion
Opdrachtgever
/nl/people/galapagos
Opdrachtgever
/nl/people/genmab
Opdrachtgever
/nl/people/heatmatrix
Opdrachtgever
/nl/people/heineken-holding
Case
Hudson's Bay Company

Hudson’s Bay Company is een van de snelst groeiende warenhuisketens in de wereld, met leidende formules als Saks Fifth Avenue, Saks OFF 5TH, Hudson’s Bay, Lord & Taylor en GALERIA Kaufhof. SPJ ondersteunde de onderneming in 2016 bij de entree op de Nederlandse markt.

 

Onze rol was het introduceren van Hudson’s Bay Company in Nederland. We adviseerden het bestuur over de mediastrategie in de Nederlandse markt, verzorgden de dagelijkse contacten met toonaangevende journalisten en hielden het management met dagelijkse nieuwsoverzichten op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen in de Nederlandse retailsector.

 

Als sluitstuk van het communicatietraject organiseerde SPJ in mei 2016 een persbijeenkomst voor Hudson’s Bay Company waarin de onderneming aankondigde in Nederland tot 20 warenhuizen te gaan openen. De bijeenkomst leidde tot zeer uitgebreide berichtgeving en een heldere profilering van Hudson’s Bay in de media. 

/nl/people/hudsons-bay-company
Opdrachtgever
/nl/people/ing
Opdrachtgever
/nl/people/man
Opdrachtgever
/nl/people/nen
Case
Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is een van de grootste en meest innovatieve pensioenverzekeraars van Nederland. De onderneming wil relaties optimaal informeren over nieuwe pensioenoplossingen en ontwikkelingen binnen de sector. 

 

SPJ ondersteunt Nationale-Nederlanden al jaren bij het formuleren van principes en voordelen van nieuwe pensioenoplossingen voor de doelgroep van grote ondernemingen. Daarbij maken we gebruik van de uitgebreide kennis en expertise die we in de loop der tijd hebben opgebouwd op het gebied van het complexe onderwerp pensioenen. In samenwerking met de specialisten van Nationale-Nederlanden schrijft SPJ teksten voor nieuwsbrieven en brochures over dit onderwerp.

/nl/people/nationale-nederlanden
Opdrachtgever
/nl/people/nucletron
Opdrachtgever
/nl/people/octoplus
Opdrachtgever

Prosensa uit Leiden richt zich op onderzoek naar erfelijke spieraandoeningen zoals de ziekte van Duchenne. De onderneming kreeg in juni 2013 een notering aan de Amerikaanse schermenbeurs NASDAQ. Prosensa was de eerste Europese biotech-onderneming in tien jaar tijd die de sprong naar de NASDAQ waagde.

 

SPJ ondersteunt Prosensa sinds 2009 in haar communicatie. Naast de support bij het opbouwen van een innovatieve en gedegen reputatie in de Nederlandse markt via een uitgekiend mediatraject, was het doel in 2013 maximale media-aandacht te krijgen voor de beursgang in New York.

 

De beursgang werd een groot succes. Prosensa plaatste voor bijna USD 90 miljoen aan nieuw kapitaal en stelde daarmee de financiering voor onderzoek voor een aantal jaren veilig. Nederlandse media besteedden uitgebreid aandacht aan de beursgang, ondanks dat sprake was van een notering op afstand. Dit versterkte het profiel van Prosensa en het management in Nederland.

/nl/people/prosensa
Case

In 2007 lanceerde een consortium onder leiding van The Royal Bank of Scotland (RBS) een openbaar bod op ABN AMRO. De voorgenomen overname van een van de drie toonaangevende banken in Nederland en de strijd tussen het consortium en Barclays leidden tot zeer veel publiciteit.

 

SPJ maakte in deze transactie deel uit van een Brits-Nederlands mediateam, onder leiding van Tulchan Communications in Londen. Het team adviseerde het RBS topmanagement over het mediabeleid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

 

SPJ adviseerde daarbij over de Nederlandse mediastrategie, informeerde RBS over het mediasentiment in Nederland, voerde de gezamenlijke mediastrategie uit en hield de onderneming op dagelijkse basis op de hoogte van de mediaberichtgeving. Daarbij organiseerden we persreizen, interviews en persbijeenkomsten.

 

Hoewel de implementatie van de overname negatief werd beïnvloed door de financiële en bankencrisis, en de complexiteit van de break-up van ABN AMRO, was de mediaberichtgeving over RBS gedurende de transactieperiode zeer positief. Regelmatige background meetings in Amsterdam en Edinburgh droegen bij aan dit positieve sentiment. 

 

/nl/people/rbs
Opdrachtgever
Royal Wessanen
/nl/people/royal-wessanen
Opdrachtgever
/nl/people/sif-group
Opdrachtgever
SkylineDX Molecular Subtyping
SkylineDX
/nl/people/skylinedx-molecular-subtyping
Case

Spotcap is een jong Fintech-bedrijf dat krediet verleent aan MKB-ondernemers tot een bedrag van EUR 150.000. Dankzij een innovatief kredietanalysemodel, dat snel actuele bedrijfsgegevens en kredietwaardigheid beoordeelt, kan Spotcap binnen één werkdag krediet verstrekken. 

 

SPJ adviseert Spotcap sinds april 2015 over het communicatiebeleid in Nederland. We hebben de onderneming in contact gebracht met toonaangevende journalisten, verzorgden de eindredactie van persberichten, organiseerden interviews en adviseerden bij het schrijven van opiniestukken.

 

Spotcap heeft met een duidelijke visie op de impact van technologische ontwikkelingen op de financiële sector inmiddels een goede reputatie verworven en wordt regelmatig aangehaald in toonaangevende media.

/nl/people/spotcap
Case

Staples, aanbieder van kantooroplossingen, lanceerde in 2008 een ongevraagd bod op het Nederlandse Corporate Express, dat daarop reageerde door een 'fusie' aan te kondigen met het Franse familiebedrijf Lyreco. De meeste Nederlandse media ondersteunden het management van Corporate Express in de voorgenomen transactie met Lyreco .

 

SPJ werd in de loop van het proces benaderd om steun voor het bod van Staples te verwerven in de Nederlandse en internationale media, in een laatste poging de transactie te 'redden'. In samenwerking met onze Britse AMO-partner Maitland en na een kort media- en marktonderzoek, hebben we het management van Staples geadviseerd het bod te verhogen en naar Amsterdam te komen om de rationale van de transactie persoonlijk uit te leggen aan nationale en internationale media. Dit had een zeer positief effect op de markt en leidde tot brede mediasteun voor het bod van Staples.

 

De rol van SPJ in de transactie was de cliënt te adviseren over kernboodschappen en vervolgstappen die nodig zouden zijn om de controle over de transactie te herwinnen. Dat leidde tot intensivering van de contacten met beleggers en met Nederlandse en internationale key media, en uiteindelijk tot een succesvolle transactie.

 

 

/nl/people/staples
Opdrachtgever
Transavia.com
/nl/people/transaviacom
Case

In maart 2012 bracht het Amerikaanse UPS een openbaar bod uit op TNT Express. UPS trok zich begin 2013 terug uit het proces na lange discussies met de Europese Commissie over compensatiemaatregelen om goedkeuring te krijgen voor de overname.

 

SPJ ondersteunde UPS gedurende 14 maanden bij de mediarelaties in Nederland. Daarbij adviseerden we het communicatieteam van UPS in Atlanta over het medialandschap in Nederland en de omgang met de brede groep stakeholders. Samen met AMO-partners Maitland in Londen en Abernathy MacGregor in New York adviseerden we UPS over de equity story en kernboodschappen.

 

SPJ onderhield dagelijks contact met de belangrijkste media in Nederland en informeerde UPS op dagelijkse basis over de belangrijkste ontwikkelingen. We organiseerden persreizen, persbijeenkomsten, background briefings en interviews met het topmanagement van UPS.

 

Het intensieve contact met de Nederlandse media leidde tot een positief sentiment aangaande UPS en begrip voor de strategische rationale van de voorgenomen overname van TNT Express door UPS.

/nl/people/ups
Opdrachtgever
/nl/people/van-herk-groep
Opdrachtgever
/nl/people/van-lanschot
Opdrachtgever
/nl/people/wereldhave
Case

bijBouwe werd in december 2015 gelanceerd als de eerste volledig online hypotheekvertrekker van Nederland. Het is een initiatief van Dynamic Credit dat zich sinds 2003 bezighoudt met de analyse van hypotheekportefeuilles en sinds begin 2014 op basis van deze kennis hypotheekportefeuilles beheert voor institutionele beleggers die rechtstreeks in de Nederlandse markt willen investeren.

 

SPJ adviseert Dynamic Credit op het gebied van communicatie en mediarelaties en was in dat kader ook betrokken bij de lancering van bijBouwe. We schreven een communicatieplan, formuleerden kernboodschappen en persbericht en legden contact met de toonaangevende media en andere influencers in de hypotheekmarkt. Bij de introductie arrangeerden een we een serie interviews.

 

De introductie van bijBouwe werd een succes en de onderneming heeft inmiddels een stevige positie verworven in de Nederlandse hypotheekmarkt.

/nl/people/bijbouwe
Opdrachtgever
/nl/people/equens
Opdrachtgever
/nl/people/ichoosr