Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Opdrachtgever
Case

In 2006 lanceerde Mittal Steel een openbaar bod op Arcelor om samen ArcelorMittal te vormen, de leidende staalonderneming in de wereld. De voorgestelde transactie leidde tot een ongeëvenaard harde verdedigingsstrategie van Arcelor, waaronder sterke politieke druk. 

 

De rol van SPJ was om steun te verwerven onder Nederlandse media voor Mittal Steel. SPJ maakte daarbij deel uit van een internationaal mediateam onder leiding van Maitland in Londen en Image 7 in Frankrijk. Het belangrijkste element van de mediastrategie in deze complexe internationale transactie was met zoveel mogelijk media op dagelijkse basis contact te houden en direct te reageren op elk negatief bericht.

 

Gedurende zeven maanden hadden de leden van het internationale mediateam dagelijks contact en hielden ze de onderneming op de hoogte van de ontwikkelingen door middel van dagelijkse mediaoverzichten. SPJ richtte zich op de uitvoer van de mediastrategie in Nederland door journalisten te overtuigen van het strategische belang van de transactie onder meer in interviews en persconferenties met het topmanagement van Mittal.

 

De intensiteit van het mediaprogramma rondom de voorgenomen overname van Arcelor door Mittal was een van de belangrijkste factoren in de succesvolle afronding van de transactie. Die strategie heeft ertoe geleid dat de aanvankelijke scepsis omsloeg in brede steun voor het bod van Mittal Steel. 

Opdrachtgever
Opdrachtgever
Opdrachtgever

Prosensa uit Leiden richt zich op onderzoek naar erfelijke spieraandoeningen zoals de ziekte van Duchenne. De onderneming kreeg in juni 2013 een notering aan de Amerikaanse schermenbeurs NASDAQ. Prosensa was de eerste Europese biotech-onderneming in tien jaar tijd die de sprong naar de NASDAQ waagde.

 

SPJ ondersteunt Prosensa sinds 2009 in haar communicatie. Naast de support bij het opbouwen van een innovatieve en gedegen reputatie in de Nederlandse markt via een uitgekiend mediatraject, was het doel in 2013 maximale media-aandacht te krijgen voor de beursgang in New York.

 

De beursgang werd een groot succes. Prosensa plaatste voor bijna USD 90 miljoen aan nieuw kapitaal en stelde daarmee de financiering voor onderzoek voor een aantal jaren veilig. Nederlandse media besteedden uitgebreid aandacht aan de beursgang, ondanks dat sprake was van een notering op afstand. Dit versterkte het profiel van Prosensa en het management in Nederland.

Case

In 2007 lanceerde een consortium onder leiding van The Royal Bank of Scotland (RBS) een openbaar bod op ABN AMRO. De voorgenomen overname van een van de drie toonaangevende banken in Nederland en de strijd tussen het consortium en Barclays leidden tot zeer veel publiciteit.

 

SPJ maakte in deze transactie deel uit van een Brits-Nederlands mediateam, onder leiding van Tulchan Communications in Londen. Het team adviseerde het RBS topmanagement over het mediabeleid in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

 

SPJ adviseerde daarbij over de Nederlandse mediastrategie, informeerde RBS over het mediasentiment in Nederland, voerde de gezamenlijke mediastrategie uit en hield de onderneming op dagelijkse basis op de hoogte van de mediaberichtgeving. Daarbij organiseerden we persreizen, interviews en persbijeenkomsten.

 

Hoewel de implementatie van de overname negatief werd beïnvloed door de financiële en bankencrisis, en de complexiteit van de break-up van ABN AMRO, was de mediaberichtgeving over RBS gedurende de transactieperiode zeer positief. Regelmatige background meetings in Amsterdam en Edinburgh droegen bij aan dit positieve sentiment. 

 

Case

Staples, aanbieder van kantooroplossingen, lanceerde in 2008 een ongevraagd bod op het Nederlandse Corporate Express, dat daarop reageerde door een 'fusie' aan te kondigen met het Franse familiebedrijf Lyreco. De meeste Nederlandse media ondersteunden het management van Corporate Express in de voorgenomen transactie met Lyreco .

 

SPJ werd in de loop van het proces benaderd om steun voor het bod van Staples te verwerven in de Nederlandse en internationale media, in een laatste poging de transactie te 'redden'. In samenwerking met onze Britse AMO-partner Maitland en na een kort media- en marktonderzoek, hebben we het management van Staples geadviseerd het bod te verhogen en naar Amsterdam te komen om de rationale van de transactie persoonlijk uit te leggen aan nationale en internationale media. Dit had een zeer positief effect op de markt en leidde tot brede mediasteun voor het bod van Staples.

 

De rol van SPJ in de transactie was de cliënt te adviseren over kernboodschappen en vervolgstappen die nodig zouden zijn om de controle over de transactie te herwinnen. Dat leidde tot intensivering van de contacten met beleggers en met Nederlandse en internationale key media, en uiteindelijk tot een succesvolle transactie.

 

 

Case

In maart 2012 bracht het Amerikaanse UPS een openbaar bod uit op TNT Express. UPS trok zich begin 2013 terug uit het proces na lange discussies met de Europese Commissie over compensatiemaatregelen om goedkeuring te krijgen voor de overname.

 

SPJ ondersteunde UPS gedurende 14 maanden bij de mediarelaties in Nederland. Daarbij adviseerden we het communicatieteam van UPS in Atlanta over het medialandschap in Nederland en de omgang met de brede groep stakeholders. Samen met AMO-partners Maitland in Londen en Abernathy MacGregor in New York adviseerden we UPS over de equity story en kernboodschappen.

 

SPJ onderhield dagelijks contact met de belangrijkste media in Nederland en informeerde UPS op dagelijkse basis over de belangrijkste ontwikkelingen. We organiseerden persreizen, persbijeenkomsten, background briefings en interviews met het topmanagement van UPS.

 

Het intensieve contact met de Nederlandse media leidde tot een positief sentiment aangaande UPS en begrip voor de strategische rationale van de voorgenomen overname van TNT Express door UPS.