Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Op zoek naar nieuw evenwicht

Na de politieke aardverschuivingen in 2016 was 2017 vooral een jaar waarin landen en markten op zoek gingen naar nieuw evenwicht. Groot-Brittannië verwerkte de Brexit, de Verenigde Staten accepteerden nieuw leiderschap, Nederland vormde een nieuw kabinet uit een verdeelde verkiezingsuitslag en Duitsland is op weg naar een nieuw politiek evenwicht. 

 

Te midden van deze politieke onzekerheid maakten de aandelenmarkten een opmerkelijk goed jaar door, werd de euro sterker ten opzichte van de Amerikaanse dollar en herstelde de olieprijs zich tot een niveau van boven de 60 dollar. Gebeurtenissen die de indruk wekken dat de economie minder afhankelijk is van politieke ontwikkelingen dan politici lijken te denken.

 

De invloed van de politiek liet zich wel gelden in de Nederlandse markt voor fusies en overnames. PostNL en AkzoNobel werden onder druk van een mogelijke overname door het Belgische bpost en het Amerikaanse PPG verheven tot nationaal cultuurgoed en met politieke middelen beschermd. De belagers bliezen de aftocht. Weliswaar niet alleen door politieke druk, maar de Dutch discount was in volle kracht terug.

 

De ontwikkelingen rond AkzoNobel en PostNL, en vooral de belangstelling van Kraft Heinz voor Unilever, maakten duidelijk dat schaalgrootte en marktdominantie steeds belangrijker worden geacht. Giganten als Apple, Google en Amazon worden niet alleen in hun eigen markten steeds dominanter, maar breiden hun activiteiten ook in de breedte uit. Zo sterk dat zelfs verwacht wordt dat de toekomstige dominante partijen in de financiële sector ook onder deze drie gezocht moeten worden.

 

Voor SPJ was 2017 een jaar met veelbelovende nieuwe ontwikkelingen. Deels op eigen kracht bereikt, deels in samenwerking met onze partners in het internationale netwerk AMO. Nieuwe doorlopende verbintenissen waren er met Achmea Investment Management, JAB Holding en ForFarmers, en, via onze nieuwe collega Fons van Lith, met Sif Group.

 

Als bureau waren we verder betrokken bij de communicatie rond het belang dat Aegon nam in Dynamic Credit, de strategische discussie tussen onze relatie Eminence Capital en ASM International, de communicatie rond de overname van Intertoys door Alteri Investors, en het bod van Atos op Gemalto.

 

Maar we dachten ook mee over het communicatiebeleid van jonge life sciences-ondernemingen als SkylineDX en Glycostem. Daarbij werd duidelijk dat kleinschalige niche spelers en gespecialiseerde nieuwkomers zich met succes een positie in de markt kunnen verwerven naast de grootmachten. Ook hier zijn markten op zoek naar nieuw evenwicht.

 

Als boutique bureau met sterke internationale partners heeft SPJ een evenwicht gevonden dat zich in 2017 weer bewezen heeft. En ook de vooruitzichten voor 2018 zijn wat ons betreft veelbelovend.   

 

Delen

Reageer (0 Reacties)