Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

ArcelorMittal

In 2006 lanceerde Mittal Steel een openbaar bod op Arcelor om samen ArcelorMittal te vormen, de leidende staalonderneming in de wereld. De voorgestelde transactie leidde tot een ongeëvenaard harde verdedigingsstrategie van Arcelor, waaronder sterke politieke druk. 

 

De rol van SPJ was om steun te verwerven onder Nederlandse media voor Mittal Steel. SPJ maakte daarbij deel uit van een internationaal mediateam onder leiding van Maitland in Londen en Image 7 in Frankrijk. Het belangrijkste element van de mediastrategie in deze complexe internationale transactie was met zoveel mogelijk media op dagelijkse basis contact te houden en direct te reageren op elk negatief bericht.

 

Gedurende zeven maanden hadden de leden van het internationale mediateam dagelijks contact en hielden ze de onderneming op de hoogte van de ontwikkelingen door middel van dagelijkse mediaoverzichten. SPJ richtte zich op de uitvoer van de mediastrategie in Nederland door journalisten te overtuigen van het strategische belang van de transactie onder meer in interviews en persconferenties met het topmanagement van Mittal.

 

De intensiteit van het mediaprogramma rondom de voorgenomen overname van Arcelor door Mittal was een van de belangrijkste factoren in de succesvolle afronding van de transactie. Die strategie heeft ertoe geleid dat de aanvankelijke scepsis omsloeg in brede steun voor het bod van Mittal Steel. 

Delen