Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Wie is de activist?

Een aandeelhouder die op basis van strategische analyse tot een andere visie komt dan het management van een beursgenoteerd bedrijf en dat ook uit, wordt in Nederland al snel een activist genoemd en ook zo bejegend. De vraag is of die benadering bijdraagt aan een waardevolle discussie met aandeelhouders en aan de reputatie van de onderneming onder beleggers.  

 

Eminence Capital is met 9,6% van de aandelen de op één na grootste aandeelhouder van ASM International (ASMI). De Amerikaanse belegger is meer dan drie jaar aandeelhouder en heeft een lange termijn beleggingsfocus. Eminence is van mening dat ASMI aan kracht en waarde zou winnen als het bedrijf het belang van nu nog 34% in het in Hongkong genoteerde zusterbedrijf ASM PT zou verkopen.

 

In het algemeen worden strategische analyses van beleggers en analisten door bedrijven en medebeleggers gewaardeerd. Gespecialiseerde professionals hebben immers contacten in de sector, voeren grondige analyses uit voordat ze investeren en volgen bedrijven op de voet. De relaties zijn over het algemeen hartelijk totdat er een meningsverschil optreedt en de belegger er een issue van maakt. Dan slaat de stemming al snel om.

 

Nu is ASMI niet zomaar een onderneming. Het bedrijf is opgericht door Arthur del Prado, de in september 2016 overleden ’Legend of the Industry’ van de halfgeleidersector in Nederland. Del Prado stond aan de basis van ASMI, ASML, ASM Fico (nu BESI), Mapper Lithography en ook ASM PT. Zijn zoon Chuck del Prado is sinds 2008 CEO van ASMI.

 

De Raad van Commissarissen wordt voorgezeten door Jan Lobbezoo, een vertrouweling van Arthur del Prado. En de Stichting ADP, waarin zijn aandelenpakket na zijn dood werd ondergebracht, is nog steeds de grootste aandeelhouder. Dit maakt ASMI al jaren een lastig te nemen bastion voor aandeelhouders die een andere opvatting hebben dan het management. De verkoop van ASM PT is al jaren onderwerp van discussie.

 

ASMI is een hoogwaardig technologiebedrijf met een leidende internationale marktpositie en een CEO die beter Engels spreekt dan Nederlands. In het corporate governance-beleid is van die internationale attitude echter weinig te merken.

 

De algemene aandeelhoudersvergadering in Amsterdam was juist een toonbeeld van Hollandse spruitjescultuur. Een anderhalf uur lang durende uiteenzetting van de CEO, die alle tijd nam voor het beantwoorden van vragen van aandeelhouders maar niet voor een inhoudelijke discussie over de door Eminence ingebrachte strategische bezwaren. Nog voordat de discussie hierover op gang kon komen, was het volgens voorzitter Lobbezoo hoog tijd voor ‘bier en bitterballen’.

 

Het interessante is dat Eminence en het bestuur van ASMI het op veel punten eens lijken. Veel nieuwe argumenten tegen het standpunt van Eminence kwamen er ook niet op tafel. Timing van de verkoop van het belang in ASM PT lijkt het belangrijkste issue.

 

Maar toch hing er een spanning in de lucht die de dialoog niet ten goede kwam. En afbreuk deed aan de reputatie van ASMI als open en eigentijdse onderneming. Dat roept de vraag op of een onderneming die een grote en betrokken aandeelhouder zo benadert, zelf niet activistische trekjes vertoont. En daarmee de eigen reputatie en die van andere Nederlandse ondernemingen onder internationale beleggers schaadt.  

 

Delen

Reageer (0 Reacties)